fredag 13 november 2009

Ärende dag

Idag gick jag upp kl08:45. Väldigt tidigt kändes det som, eftersom att jag somnade halv tre nånting.
Jag gick upp tidigt för att jag skulle vara på Bürgeramt så tidigt som möjligt. Det är ett ställe där man måste skriva in sig i Berlin, om man ska bo här mer än 2 veckor... ooopsie, hej jag har bott här i 9 månader, men men. Så vad som händer är simply:
- man visar att man har en adress här
- om man t.ex. åker fast på spårvagnen eller så, så ser dom att man har en adress här, man finns med i deras "register"
- man kan börja jobba vitt
- och massa annat tråkigt...
... jag gör ju detta för att min chef vill att jag ska jobba en del vitt. Vilket självklart är bra för mig också, så att jag är försäkrad osv. Kan inte fatta att jag är snart 22 och inte har försäkring! Skäms!
Anywho, jag kom dit och förväntade mig typ att behöva sitta och vänta i en timma (det är det alla har sagt till mig), men efter tio minuter var det min tur in i ett tråkigt rum till en tråkig tant. Jag förklarar på tyska vad jag gör där, och vad jag vill. Det första hon ber om är mitt hyreskontrakt. Jag sitter som ett jävla fån och säger att jag inte har det med mig. Då säger hon att det går bra med personen som hyr ut lägenheten till mig´s adress. Men det har jag inte heller. Så då ber hon mig att gå hem och hämta det, och komma tillbaka inom en timma. (Det var det däremot INGEN som sa till mig att man behövde ha med sig..) Var på galet dåligt humör på vägen hem, inte för att det kändes onödigt att jag hade gått upp, utan snarare att jag säkert pratat med 15 personer om det jävla Bürger skiten, och alla har sagt öppetider och att man ska vara där i tid osv, och jag har alltid frågat om man behöver ha med sig nånting. "Ditt pass" har alla sagt. GAAAH! Jaja. Jag hittade inte kopian på kontraktet, och fick inte tag på tjejen som vi hyr av, så jag mailade och kommer få en ny kopia nästa vecka.

När jag kom hem lämnade jag bara ett par grejer, och tog sedan en promenad till fullkorns bageriet en bit bort, bästa brödet i stan! Köpte en färsk limpa, och lite mer mjukt tallris till min höstkrans. Hemma kokade jag kaffe, gjorde brunchmackor, lyssnade på Depeche Mode och gjorde en finfin höstkrans som jag ska hänga upp på våran ytterdörr! Har ju tyvärr ingen kamera för tillfället, så jag kan inte visa den...
Nu ska jag strax till jobbet, 3 timmar i butiken, och sedan ett par timmar på fiket också. Är väldigt trött känner jag nu... sov inte tillräckligt. Får se vart kvällen sedan bär av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

som tänkte något efter detta inlägget