måndag 8 november 2010

Tribute till Skräckisar

Jag har alltid haft en fascination för skräckfilm. Ända sen jag var liten har jag suttit och pinat mig igenom film efter film. När jag var fem satt jag gömd bakom soffan medan min storebror såg på Hajen. Jag kikade fram lite då och då, och det enda jag minns är när ett av bitet ben sakta flyter ner genom vattnet.
Andra filmer som satt djupa spår är någon av Poltergeist filmerna, jag minns inte vilken. Men det är den när pappan ser ett tjugotal spädbarns huvuden, sammanlänkade med några slags navel-strängar, som skriker på honom och kallar honom för pappa. Min lillasyster var bara några månader till ett år gammal (vilket gör mig till då 8 år) så det kan vara därför den fastnade.
Sen såg jag en massa filmer med titlar som "Hotet från underjorden" som inte satte något spår alls. Djurkyrkogården och Children of the Corn har alltid suttit kvar. Vet inte varför.
Filmer som "Det", The Shining och Excorsism har alltid bara varit ren... psykologisk fascination. Någonting som jag vet skulle kunna hända på riktigt (en nypa salt med den sistnämda), för att Ja, folk blir galna. På riktigt. Jag trodde att jag tyckte "Det" var obehaglig, fram tills jag såg den för några år sen och stängde av, av ren tristess.
Däremot filmer som The Grudge & The Ring har fastnat. Och jag vet att det beror på det onaturliga, eller övernaturliga, vad man ni vill kalla det. Samma som med dom från när jag var liten. Inte särskilt rädd för Hajen, men för Poltergeist, för att den "ska inte hända på riktigt". Nej, det är inte naturligt att det springer runt en asiat tjej på vinden, och det är därför jag är rädd för det.
Jag vet vad du gjorde förra sommaren, När lammen tystnar och som jag ser på nu; Scream 1, är ren underhållning. Bra filmer.
Scream är verkligen helt genialisk. Den första skräcken kommer tidigt. I ett av telefonsamtalen, när den okända personen som ringt upp den söta tjejen frågar om hennes namn. Hon undrar varför han vill veta. "I wanna know who I´m looking at". KLOCK....RENT. Så jävla bra.
Äh, vad bara tvungen att pausa filmen för att skriva detta inlägget. Och lyssna på detta klippet; http://www.youtube.com/watch?v=PZfg57LZ34g&feature=related

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

som tänkte något efter detta inlägget