måndag 7 oktober 2013

Jonna, Josefin & Barcelona

I fredags var det ett rejält jävla rövarväder här i Barcelona. I flera dagar hade det byggts upp för en storm, och det var så sinnessjukt fuktigt. Så i fredags kväll hade jag bunkrat upp med lite rödvin, och nr det började blixtra och åska som tusan så gick Adam och jag runt och släckte alla ljus, drog ur den elektriciteten vi kunde. Bara ifall att. Jag kollade lite serier och inväntade att Jonna skulle komma med sitt plan från Amsterdam. Eftersom att vädret hade psykbryt så kom hon så jävla sent stackarn. Jag mötte upp henne vid Plaza Catalunya runt kl01 eller ännu senare. Vi gick ut och drack ett par drinkar i Gracia innan vi stupade i säng.
I lördags var det kanonfint väder så vi gick till stranden och parkerade oss där. Hängde där under hela eftermiddagen. Åt sen lunch, och strosade upp till Gracia innan vi gick ut och åt en otroligt god tapas-middag på Plaza del Sol.
I söndags gjorde vi massa turistgrejer. Vi käkade frukost ute vid Sagrada Familia och gick sedan hela vägen upp i Park Güell för att se utsikten. Jonna fick syn på Tibidabo och ville att vi skulle ta oss dit. Av någon anledning fick vi för oss att GÅ. Upp. Hela vägen. Eller ja, så långt som du kan gå innan man tar en bergsbana upp den sista biten. Det var absolut värt det! Vi gick upp i kapellet och fortsatte upp för varenda trappsteg som gick att gå. 565 meter upp tydligen! Väldigt mäktigt och kul, men vi va helt slut efteråt. Vi gick ut och käkade igen på kvällen. Denna gången italiensk pasta, vin och mera vin. Vi kom i säng väldigt tidigt vilket var skönt. Vi är ju så gamla nu!
Idag har vi varit ute och strosat hela dagen. Vi har shoppat lite grann, kollat i väldigt mycket butiker och hängt runt mestadels i Barri Gotico. Vi käkade lunch på samma pastaställe som Sean och jag åt på i april när vi va här. Las Sorrentinas heter stället, absolut värt ett besök om man vill ha en god pastalunch.

Nu har Jonna åkt hem. Jag ska plugga. Imorgon kommer pappa ner, då ska vi bo på hotell ett par nätter innan vi förmodligen hyr en bil och kör ner till södra Spanien för nya äventyr.