måndag 9 mars 2009

marknad i Mauerpark

På söndagar är det marknad i Mauerpark, som ligger en liten promenix ifrån oss. Vi gick upp vid 9-10 tiden och åt frukost i vårat hyfsat varma kök och gick runt 11 tiden till marknaden.
Park är egentligen lite fel ord, för att det bygger upp en bild av en mysig stadsskog, som Kungsparken eller liknande. Mauerpark är snarare som... Heden, fast lite mer gräs.
Det är staket runt hela området och små luckor här och var där man kan gå in. Som en oändlig labyrint löper stånd efter stånd med skit som folk vill sälja, samt skit som folk vill köpa. (Detta antar jag eftersom det är igång varje söndag.) Det är SÅ mycket prylar! Jag kan inte tänka mig att dom blir av med ens en bråkdel av allt skräp.
Då och då dyker det upp ett stånd med as snygga t-shirts och hoodies, snygga möbler för nästan inga pengar alls, smycken eller någon "tjej som stickar egna mössor", plädar till alla frusna Berlinbor och cyklar för 30euro SAMT stånd med cykel tillbehör. (Till den halvtrasiga cykel du kanske köpt,t.ex. sadlar.) Skitmysigt är det iallafall! Borde ha satt på mig mer kläder, för det duggade lite grann och blev väldigt kallt. Utöver det, är det ett kanon sätt att spendera en söndag i Berlin. Ejan, Emmeli & Co, ni skulle älska det!

När det hade blivit på tok för kallt gick vi mot Kastanie Allee, där min blivande skola ligger, som är en stor gata knökad med cafeér, restauranger, pubar, välsorterade 2nd Hand butiker och sköna klädbutiker som är någon slags korsning på Prickig katt och Scout. Kastanie Allee samt dess gator runt omkring är som 2:a Långgatan ggr 30. Gotta love it!
Vi gick till ett fik och tog varsinn kaffe, sen skildes vi åt. Erik gick hem och jag vandrade vidare i duggregnet. Så skönt. Satte mig efter ett tag på ett lunchställe som ägs av ett kollektiv, där man får välja lite själv hur mycket man betalar för det man äter, lätt att känna sig snål... Dom hade frukostbuffé fram till kl15, bara vegansk och vegetarisk mat. Så där satt jag, längst in i hörnet med ett litet stearinljus och sträckläste 030 som visade sig vara en kanon tidning för, ja typ Mig. Som vill veta Allt som händer, var det händer och när. Och hur man tar sig dit. Alla tiders.

Under min fika i tidningen hittade jag ett gym jag ska gå till och köpa kort på, mittemellan skolan och hem, perfa. Bestämde mig för göra en Ny kalender. En kalender där jag planerar in saker jag ska göra på bestämda dagar i veckan. Har inte kommit så långt än, men torsdagar ska bli museum dagar, för då är det gratis! Simma ska jag också göra. Nån dag. Det viktiga är att jag har en sån kalender, med roliga saker!
På vägen hem gick jag igenom marknaden igen, och köpte 2 par pälstofflor! Goaste grejen EVER! Ett par till stackars sjuka Erik.

All 4 now. Ska chilla, sen träffa Karin, tjej från festen i fredags. Blir kanske middag, kanske drink på Zu mir oder Zu dir.
Gissa vad det betyder?
P.O. /J i B

1 kommentar:

som tänkte något efter detta inlägget